Citeren als:
Catherine De Vos, Joke De Wilde, Herlinde Dael en Frank Deruyck (2025). Blok je groen! De impact van groen op het welzijn van studenten tijdens de blokperiode. Website HOGENT www.biodiverszorggroen.be en www.biodiverszorggroen.nl.
De impact van groen op het welzijn van studenten tijdens de blokperiode.
Tijdens de blokperiode van mei-juni 2022 voerde het onderzoekscentrum 360° Zorg van HOGENT, in samenwerking met de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen (FBW) van UGent, een innovatief onderzoek uit onder de naam Blok Je Groen. Doel van het project was te onderzoeken of de aanwezigheid van planten en een groene omgeving in studieruimtes een positief effect heeft op het welzijn en stressniveau van studenten.

Onderzoeksopzet
Het onderzoek werd uitgevoerd in drie bibliotheken:
-
de bib van campus Schoonmeersen (HOGENT),
-
de bib van het Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg Gent (UGent – UZ Gent),
-
en de bib van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen (UGent).
Studenten konden vrij kiezen of ze wilden studeren in een ruimte met of zonder kamerplanten. Gegevens werden verzameld via online vragenlijsten vóór en na het studeren. Daarbij werd onder andere gebruik gemaakt van het PANAS-instrument (Positive and Negative Affect Schedule) om emoties in kaart te brengen.
Profiel van de deelnemers
In totaal vulden 581 studenten de vragenlijst in bij het begin van hun studiedag, waarvan 439 ook de vragenlijst na afloop invulden. Na filtering bleven 322 bruikbare responsen over.
-
De meerderheid studeerde in Bib Schoonmeersen (52,5%)
-
56% koos voor een groene studeeromgeving
-
76% van de deelnemers was vrouw
-
72% waren kotstudenten
-
Studenten kwamen uit 63 verschillende opleidingen
-
86% waren universiteitsstudenten, vooral uit richtingen zoals geneeskunde en industrieel ingenieur
Effect van groen op stress
Een belangrijke bevinding is dat studeren in een groene omgeving leidde tot een significante daling van het zelfgerapporteerde stressniveau. Hoewel stress gemiddeld afnam bij alle studenten na het studeren, was de stressreductie groter bij wie tussen kamerplanten studeerde.
Dit verschil was statistisch significant (p < 0.05) wanneer alle data samen werden geanalyseerd. Ook op individueel niveau bleek het verschil significant in Bib Schoonmeersen en UZ-Gent.

Invloed op emoties
Naast stress werd ook de emotionele toestand gemeten via de PANAS-schaal. Studenten die in een groene ruimte studeerden, voelden zich op het einde van de dag:
-
energieker (p < 0.05)
-
geïnspireerder (p < 0.05)
-
aandachtiger (p<0.05)
-
minder prikkelbaar (p<0.001)
-
minder vijandig (p<0.05)
-
en minder teneergeslagen (p<0.05).
Er was een significante toename van positieve emoties (p <0.05) en een gelijktijdige afname van negatieve emoties (p<0.05). De effecten zijn subtiel, maar statistisch onderbouwd.


Conclusie
Het Blok Je Groen-project toont aan dat een groene studeeromgeving niet alleen stressverlagend werkt, maar ook bijdraagt aan een positiever gemoed bij studenten.
De resultaten benadrukken het belang van een groene inrichting van studieplekken en kunnen bijdragen aan een welzijnsgericht beleid binnen het hoger onderwijs.
Met deze inzichten willen we niet alleen bibliotheken groener maken, maar ook studenten inspireren om bewust te kiezen voor een groene studieomgeving tijdens de uitdagende blokperiode.
De statistiek achter deze studie
Voor de verwerking en analyse van de data werd gebruikgemaakt van het statistische programma R. De dataset werd opgeschoond en herwerkt, waarna het verschil in stress en emoties tussen studenten mét en zonder kamerplanten werd onderzocht.
Omdat de data niet normaal verdeeld waren, kozen we voor niet-parametrische statistiek. Met de Mann-Whitney U-test werd het verschil in stress en emotionele verandering tussen beide groepen getest. Daarnaast berekenden we Cliff’s Delta als maat voor de effectgrootte.
Emoties werden geanalyseerd op basis van de PANAS-schaal. Zowel afzonderlijke emoties als samengestelde positieve en negatieve affecten werden onderzocht. De resultaten werden gevisualiseerd met facet boxplots per locatie of emotie, met kleurcodering op basis van de ‘groen’-conditie. Significante verschillen werden aangeduid met sterretjes boven de grafiek. Een referentielijn op y = 0 gaf visueel weer waar geen verandering was.